What are you looking for?
čtvrtek 23. srpna 2018

JAK FUNGUJÍ BLOGERSKÉ SPOLUPRÁCE



Téma blogerských spoluprací teď tak trochu hýbe celým blogerským světem a velkej podíl na tom má srpnovej projekt Elite Bloggers #MesicTransparentnosti. V Elitu se nás od samotnýho založení snažej edukovat v tom, jak se k reklamnímu obsahu stavět a jak ho značit. Doteď to však pro spoustu z vás nebylo dostatečně veřejný téma a pořádně jste do toho neviděli a protože mám dojem, že stále je okolo toho spousta otázek, rozhodla jsem se právě pro tenhle článek, ve kterým se vám pokusím vysvětlit, jak to vlastně funguje a zodpovědět vaše nejčastější otázky. Tak nohy nahoru, kafe do ruky a jdem na to. 

Co je vlastně spolupráce a jak funguje? 

Spolupráce mezi firmou a blogerem (obecně influencerem) funguje na několika různých rovinách. Vždy je to něco za něco, proto spolupráce. Firma v rámci spolupráce poskytne produkt nebo službu, kterou nabízí a bloger výměnou za to poskytne nějaký prostor na svých komunikačních kanálech (blogu, Instagramu nebo jakýkoliv síti, kde je aktivní). Důležitej je fakt, že se jedná o poskytnutí prostoru, ne o "vychválení produktu", jak je na spolupráce často mylně nahlíženo. Každej bloger musel poměrně dlouhou dobu pracovat na tom, aby si kolem sebe vytvořil komunitu, kterou bude jeho obsah bavit, budou se k němu vracet, budou mu věřit, nic z toho se nestalo přes noc, stojí za tím spousta práce a oceněním může být právě taková spolupráce s firmou. Je na každém blogerovi, jak si svého online prostoru cení a zda si za něj řekne pouze o produkt (pak se jedná o spolupráci barterem) nebo navíc o peníze. Tak či tak by mělo být hodnocení produktu vždy upřímné, protože jinak se může velmi snadno stát, že bloger tu pracně vybudovanou pozici ztratí. A za to rozhodně žádná spolupráce nikomu nestojí.

Poukázala bych tady ještě na to, že pokud se bloger blogováním uživí, může se mu věnovat opravdu naplno, vytvářet pravidelný obsah a investovat do toho veškerou svou energii a kreativitu. Pokud totiž pracujete na fulltime (většinou navíc u počítače), těžko se vám bude po večerech chtít ještě tvořit obsah na blog, ať píšete seberaději. 

Proč se teď tolik řeší značení reklamy? 

Když vznikla agentura Elite Bloggers, bylo obrovský haló okolo toho, že jsou najednou blogy plné reklamy. Pamatujete si tu dobu? Já moc dobře. Ono to ale bylo celý trochu jinak. Blogy byly totiž už dávno předtím plný reklamy, akorát že to byla reklama skrytá a většina čtenářů o tom neměla ani páru. Nebylo výjimkou, že dřív firmy měly jako podmínku spolupráce, že bloger napíše, že si produkt sám koupil. To, že si najednou ten stejný produkt "koupilo" několik blogerů a youtuberů asi nikomu divný nebylo... S Elite Bloggers jsme tedy reklamu začaly značit hashtagem #ad, který je mezinárodně používaný. Časem si z toho začaly brát příklad i jiní blogeři včetně firem, které začali v rámci spoluprací označení vyžadovat. Tahle transparentnost totiž působí rozhodně lépe, upřímněji a autentičtěji, než nějaké zaobalování, které pak nechá čtenáře s otazníkem, zda se jedná o spolupráci nebo ne. Nehledě na to, že skrytá reklama je nelegální, akorát se to v naší sféře zatím moc neřeší. Pro větší transparentnost jsme teď začali používat jasnější (české) označení a to hashtag #spolupráce, většinou na začátku textu. To platí pro placené spolupráce a mělo by to platit i pro barter, protože i to je samozřejmě reklama, jen s nižší odměnou.

Co je #MesicTransparentnosti?

Projekt Měsíc Transparentnosti vznikl právě proto, že většina blogové/influencerské scény reklamy stále neoznačuje a profily jsou tak plné skryté reklamy, což není fér vůči vám, čtenářům. Cílem tohoto srpnového projektu je tedy hlavně osvěta o tom, jak spolupráce fungují a proč byste jako čtenáři měli označování reklamy vyžadovat. Za sebe si myslím, že tohle zjevné označování reklamních příspěvků by mohlo vést k tomu, že si budou blogeři vybírat opravdu jen a jen ty spolupráce, za kterými si 100% stojí a že si budou více hlídat poměr komerčního a nekomerčního obsahu. Třeba se taky přestane stávat, že budou některé expertky přidávat 10 reklamních fotek za sebou v řadě. No a vy budete mít přehled o tom, s kým vaši oblíbení blogeři spolupracují a jaký obsah vlastně konzumujete. 

S kým aktuálně spolupracuju a proč?

Tím se dostávám z obecnější do osobnější roviny k tomu, jak to mám se spoluprácemi já. Preferuju samozřejmě dlouhodobé, placené spolupráce a s několika firmami to takto nastavené mám. Příkladem by mohlo být třeba Notino, Nespresso, Garnier nebo Daniel Wellington, na jejichž kampaních mám celkem pravidelně nějaký podíl. Aktuálně mám také rozjetou spolupráci ještě třeba s Monetou a NAKED JUICE. Všechny tyto značky jsou mi produktově blízké a sympatické a s každou kampaní si tak dokážu poradit. 

Svoje spolupráce (dlouhodobé i jednorázové) si vybírám pečlivě (blogerský klišé, vím, ale je to pravda), protože si jsem vědoma ceny svýho prostoru a nechci si ho plnit věcma, který mi za to nestojej. Nechci mít každej příspěvek reklamní a zahlcovat vás obsahem, kterej by mě samotnou nebavilo vytvářet ani konzumovat. Důležitým kritériem u přijetí spolupráce pro mě je, jestli si dokážu hned představit, jak kampaň zpracuju. Pokud ne a musela bych to nějak složitě lámat přes koleno a vymýšlet něco, co bych nebyla úplně já, jdu radši od toho. Třeba proto odmítám všechny spolupráce na různé žiletky, epilátory a další věci, který bych si proste neuměla představit autenticky realizovatelné. Hlídám si i to, abych nepropagovala konkurenční značky, nehledě na to, kolik bych za to měla peněz, přišlo by mi to prostě na hlavu. 

Trochu jinej případ jsou dlouhodobý barterový spolupráce, u kterých je celý nastavení trošičku jiný. A taky hodně na osobní bázi, protože se všemi, se kterými to mám nastavené takto, se dobře znám i na lidský úrovni a není to zdaleka jen o produktech zdarma. Jedná se například o Olympus, od kterých mám foťák, pravidelný servis, rady, kdykoliv potřebuju a další výhody. Nebo Answear, kde si každý měsíc vybírám oblečení. Instax, kterej dělaj naprosto skvělí lidi, co pořádaj geniální akce a kdekoliv se s nima potkáme, je to nejvíc boží. Nebo třeba Cacao, kde majiteli kecáme do tvorby menu a někdy i do celýho fungování restaurace, haha. No a ta hodnota barteru je samozřejmě natolik vysoká, že je to pro mě jako spolupráce zajímavý a svůj prostor tomu ráda poskytnu. 

Třetím případem jsou pak nárazový spolupráce, kdy prostě značka v případě potřeby poskytne nějaký věci výměnou za propagaci. Třeba od Lindexu mám takhle občas outfity na festivaly nebo na fashion week. To samý Karl Lagerfeld, totální lovebrand, kde si navíc můžu kdykoliv cokoliv půjčit. Dále třeba Urbanlux, NA-KD nebo kavárna Berlin. U těchto spoluprací jsou pak trochu jiné podmínky, nejsou dané žádné konkrétní požadavky na výstupy a je čistě na mně, co (a jestli něco) publikuju. Samozřejmě pak odlišuju i provedení příspěvků placených a neplacených, pokud klient příspěvek platí, měl by být zpracován detailněji a zaměřeněji na daný produkt než v případě barteru, protože jinak by se taky mohlo stát, že by si firmy řekly, že nemají důvod platit, když někomu jinému je to samé poskytnuto neplaceně. Na to by si podle mě měli dávat pozor všichni blogeři, protože jinak si to vzájemně zbytečně kazíme. 

Posledním případem jsou pak moji klienti v práci (GrandOptical, Borotalco, Delmart nebo Medovník), který mám za tu dobu, co pro ně pracuju tak ráda, že pro ně občas ráda vytvořím obsah jen tak. 



Vaše další otázky a moje odpovědi:

Označuješ na blogu/Instagramu veškerou reklamu i mimo měsíc srpen?

Musím se přiznat, že uplně všechno jsem asi neoznačovala. I pro mě je to teď teda skvělej krok k tomu si vybírat ještě detailněji než doposud a dát jasně najevo, co spolupráce je a co ne. Na druhou stranu je tady pak samozřejmě riziko toho, že čtenáři a sledující začnou do každýho příspěvku šít a ujišťovat se, že se zrovna nejedná o reklamu, když není označená. Což se děje už teď, bohužel. Například si to uveďme na Cointreau, pro které jsem dělala kampaň. Příspěvky, na kterých jsme byli domluvení, jsem jako reklamu samozřejmě označila. Když ale teď sdílím stories, kde si jejich drink dávám a označím tam jejich profil, už to neoznačím jako reklamu.  Fotím a označuju je proto, protožechci a ne proto, že musím. A žádnou odměnu za to nemám. Protože tu značku ale mám ráda a jsem jí věrná i mimo placenou kampaň, nemám důvod je nepodpořit i v případě, že mi za příspěvek zrovna nezaplatěj. Prostě nemám důvod neudělat něco nad rámec spolupráce. 

Reagovali lidé na značení reklamy spíš pozitivně nebo negativně?

Prvotní reakce byly negativní, protože měli lidi pocit, že se najednou objevila na blogu a Instagramu reklama a brali to špatně. Nyní už je to ale uplně naopak a negativní reakce schytávají právě ty příspěvky, kde je reklama skrytá a sledující to odhalí. Naopak řádně označená reklama budí větší důvěru, protože je vidět, že si za tím bloger stojí. A opakuji, i u reklamních příspěvků najdete autentické hodnocení, protože jinak by se to velmi rychle obrátilo proti nám všem. 

Existují firmy, které vyžadují značení?

Ano, ve většině briefů, které ke kampaním chodí (brief = základní informace pro influencera, o čem celá kampaň je, jaká je jeho role v ní, jaké hashtagy má použít atd) se objevuje i požadavek na označení reklamy. 
Existují firmy, které označení zakazují?

Doufám, že ne, ale nevylučuju to. Já se s tím každopádně za poslední dva roky naštěstí nesetkala.

Jak moc máte volné ruce co se týká sponzorovaných postů?

Naprosto. Respektive jsme naučeni nad tím přemýšlet tak, jestli kdybychom byli na pozici značky, která nám za post platí, jestli bychom byli s výstupem spokojeni. Takto si to každý bloger může sám pro sebe zhodnotit a mělo by mu dojít, že označování dalších deseti produktů na příspěvku, který platí jedna značka, asi nebude uplně oukej. Co se týká konkrétních zadání, máme třeba pevně daný čas, formát, tématické ukotvení a hashtagy, slevový kód atd, ale finální zpracování výstupu (fotka i text) je vždy čistě na nás.  

Přijímáš raději spolupráce s produkty, které znáš nebo spíš zkoušíš nové?

To záleží. Největší radost mi samozřejmě udělá, když dostanu nabídku od značky, kterou sama využívám i bez spolupráce, ale rozhodně se nestavím negativně k produktům novým. Už jsem totiž takhle díky spolupracím objevila spoustu skvělých věcí, ke kterým bych se třeba jinak nedostala. 

Co když máš podepsanou spolupráci, ale během testování zjistíš, že ti produkt nevyhovuje?

Tohle se může stát hlavně v případě kosmetických produktů, kde ale nikdy nedostaneme jen jednu jedinou variantu produktu, takže když nám náhodou jedna nevyhovuje, máme i jinou alternativu, kterou můžeme komunikovat. Nepamatuju si, že by se mi někdy stalo, že bych s něčím byla tak nespokojená, že bych musela spolupráci zrušit, ale nevylučuju, že se to může stát. Nikdy bych vám nedoporučila něco, s čím jsem nespokojená, protože když by si to pak někdo z vás pořídil a zjistil, že je to vlastně uplně na nic, ztratila bych tak vaši důvěru, přišla o čtenáře a v širším měřítku pak i o další kampaně a výdělek (protože žádní čtenáři = žádný kampaně = žádný peníze).

Víte dopředu, kolik vás bude do kampaně zapojených?

Bohužel ne. A potom, co se takhle teď všude objevily ty stejné kampaně, se na to myslím začnou blogeři ptát a dávat si pozor.  Každopádně je to super point pro blogery i pro firmy samotný.

Jak funguje spolupráce s restauracemi/kavárnami/hotely?

U hotelů je to klasickej barter, akorát ve vyšší hodnotě. Dostaneme například víkendový pobyt na hotelu zdarma pro sebe a naši společnost výměnou za nějaké výstupy na našich kanálech. U restaurací a kaváren to funguje vlastně taky na bázi barteru, buď máme domluvenou určitou konzumačku zdarma nebo máme pravidelný měsíční budget, který můžeme v restauraci projíst a propít. 

Kdy je vhodná doba na oslovení firmy, když chcete jako bloger navázat spolupráci?

To je dost individuální. V dnešní době je tolik blogů, že pravděpodobnost, že firma narazí na nějakýho novýho šikovnýho blogera je hrozně malá, takže bych se nebála být proaktivní a firmy oslovovat, nicméně nic se nemá přehánět a zakládat si blog s cílem vydělávat na něm, je chyba, která nikdy nepovede k dobrýmu výsledku. Mějte taky na paměti, že spousta firem má marketingový agentury, který to za ně řešej a ty agentury maj pod sebou spoustu klientů, takže pokud pošlete 10ti firmám stejnej rádoby personalizovanej mail, můžete si udělat dost slušnou ostudu. V marketingu se taky lidi hodně znaj a všechno si řeknou, takže i bacha na tonalitu emailu a slušný vychování - to říkám hlavně proto, že sama v marketingu pracuju a už jsem byla z pár blogerských požadavků a jednání dost v šoku.

V jaké škále finančního hodnocení se spolupráce pohybují?

Dotazů na finanční stránku je spoustu a odpovědi nikde. Logicky. Já se vám taky neptám, kolik ve vaší práci vyděláváte, i když by mě to třeba zajímalo. :))) Blogováním se uživit dá a čím větší máte základnu fanoušků, tím víc peněz z reklamy máte. 

Můžete si věci, které propagujete, vždy nechat nebo je vracíte?

Věci si ve většině případů necháváme. Výjimkou jsou pouze produkty ve vysoké finanční hodnotě, týká se to hlavně šperků (třeba Pandora nebo Tous), které se v rámci kampaní pouze půjčují (jsou to věci v řádech několika desítek tisíc), nafotí se a pak se vrátí. To je mimochodem slušnej stres vždycky :D.

Kolik nabídek blogeři dostávají?

Klidně několik denně. Jen málo z nich ale stojí opravdu za to. Dost často se jedná o hromadné emaily nebo nabídky, ze kterých je zjevné, že ten, kdo vám to nabízí, váš blog nikdy neviděl a střílí uplně od boku. 



Nejsem si jistá, jestli tohle náhodou nebyl nejdelší článek v dějinách mýho blogu. Tohle téma je holt dost obšírný a napsala bych o něm klidně ještě dvojnásob. Doufám ale, že se mi povedlo pokrýt to hlavní a že v tom máte díky tomu trošku jasněji. 

Poprosím vás k tomu tentokrát o trochu konkrétnější zpětnou vazbu. Pokud si najdete chvilku, dejte mi vědět:

1) Jak na označování spoluprací nahlížíte vy? 
2) Věříte, že jsou reklamní příspěvky upřímné?
3) Jak moc komerční se vám zdá můj blog ve srovnání s ostatními blogy?
4) Jaká kampaň, kterou jsem za poslední dobu dělala, se vám líbila a jaká ne?

Děkuju moc za váš čas - ať už čtením tohohle sáhodlouhýho článku i za všechny vaše odpovědi. ♥

Add your comment

  1. 1) Jsem pro označování reklamy. Poslední dobou silně vnímám hodně neoznačených reklamních příspěvků například u hereček nebo zpěvaček, po chvíli to vede ke zrušení sledování z mé strany.
    2) Jak u koho. :-)
    3) Tvůj blog je v pohodě.
    4) Líbily se mi příspěvky s Dogsie. Hezké jsou příspěvky s kavárnami, ale mám pak vždycky chutě. :-)) Už mi trochu vadí kampaně s Daniel Wellington, přestože hodinky taky mám a miluju, ale už jsou hold až moc všude vidět slevové kódy. To samé platí pro Notino.

    Hezké letní dny, Kiki

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ad 1) To jo, tyhle hvězdy na to pěkně kašlou a všimla jsem si, že se do nich sledující občas kvůli tomu pěkně pustěj, což je fajn. Třeba na to budou časem taky koukat jinak, zas je fakt, že žádný velký změny se nestanou přes noc.

      Ad 4) Za Dogsie mám radost, toho si s pejskama užíváme doteď a s klukama máme super vztah. Ty slevový kódy chápu no, taky mě pak rozčilujou, i třeba na NA-KD. Ale Notino moc nikde nevidím, tak to možná jen pořádně nesleduju..

      Měj se hezky a děkuju za komentář. :)

      Vymazat
  2. Moc zajímavý článek, díky za něj! :) Pro označování spoluprací určitě jsem. Po pravdě ano, z většiny reklamních příspěvků, na které jsem v posledních pár měsících narazila, jsem měla dobrý pocit a k dané osobě mi seděly. Mně samotné nabídky na spolupráce taky chodí, sice jen opravdu v minimálním měřítku, ale i tak bych nikdy nepřijala spolupráci, jejíž obsah mi nesedí a na blogu by působila jak pěst na oko. Tvůj blog mi přijde upřímný a psaný opravdu od srdce. :) Nemůžu říct, že by se mi některá kampaň vyloženě nelíbila. Některé mě oslovily víc, některé míň, ale to spíš z hlediska toho, co mám já ráda, než z provedení kampaně. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Domi, toto je najlepsi clanok, ktory som na temu bloger/influencer spoluprac videla. A klobuk dole za uprimnost. Ale prave preto si Ta ako cloveka a creatora (ospravedlnujem sa za nedostatok slovenskeho vyrazu) vazim este viac.
    Z movementu jednoznacneho oznacovania spoluprace sa tesim a som zvedava ako sa vyvinie.
    Vsetko dobre!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak z toho mám ohromnou radost, fakt jsem se totiž snažila.
      Děkuju Ti ♥

      Vymazat
  4. Jsem moc rada, ze jsi me obohatila o tyhle informace, diky za to.
    1) Urcite oznacovat spoluprace, je to pro me presne tak, jak pises, mam pak vetsi pocit duvery. Taky si trosku myslim, ze tim jaksi "stoupa kvalita a uroven" toho blogera, protoze v podstate delat, ze to neni reklama, to umi kazdej. Nekdy pak mam ale zmatek, ze neco je oznaceny a neco ne, coz jsi ale pekne osvetlila, ze kdyz je clovek spokojen, proc by neco neudelal navic...chapu a souhlasim, proc ne.
    2) Jak u koho, ale prirozene to pak citim, ze to neni "ono" a postup je asi takovy, ze zacnu mene sledovat ty prispevky (jsem clovek, co moc nelajkuje a nekomentuje), takze se omezim tak, ze moc nesleduju, obcas me u toho daneho neco nastve a okomentuju si to pro sebe v hlave a konci to jako "unfollow". Treba takhle me posledni dobou zacina vadit tvorba Kati Bartkove na ig/yt a totalne me vys...nektere holky na ig, kdyz budu konkretni, tak treba dobry pripad debilni stupidni reklamy je pro me propagace produktu nadrain na uctu u sestry od msimonees, jak prodava plavky... Obcas nestacim koukat, jestli to ma nekdo zapotrebi...
    3) K tomuto bodu bych rekla jednoduse to, ze blog casto nesleduju, nejsem blogovy typ, moje hobby je yt/ig, nicmene te povazuji za influencera, co ma fakt uroven a rozhodne moji duveru.
    4) Nedokazu asi posoudit, co je pro to nejlepsi.
    Tereza T.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Terez, v první řadě děkuju za komentář a v druhý řadě musím říct, že jsem hrozně ráda, že to takhle vnímáš a bylo by dokonalý, kdyby to tak bylo vnímáno i obecně. ♥

      Na ty NadraIn jsem se musela podívat (na nabídka mi taky přišla a hned mi bylo jasný, že nějaký nádhery, co se rády ukazujou, do toho půjdou) a docela jsem se teda pobavila, taky moc nechápu, že někteří nemají žádnou sebeúctu a propůjčujou se i takovýhle laciný reklamě. Ale tak co, člověk pak ty lidi, co sleduje, aspoň profiltruje.

      Vymazat
  5. 1) Já jsem určitě obecně radši, když vím, že se jedná o reklamu nebo spolupráci.
    2) Musím říct, že jak u koho. Někdo prostě vezme cokoliv za vidinou nějaké odměny a chválí a chválí, i když je to produkt, který vlastně ani nesouvisí s jeho tvorbou nebo zaměřením. Ale u tebe to mám úplně naopak. Sleduju tě dlouho, jsi neuvěřitelně sympatická, podle mě naprosto upřímná, takže tvým názorům věřím. :)
    3) Myslím, že tvůj blog je komerčně "vybalancovaný", přidáváš spoustu úžasných rozmanitých článků, občas nějaká reklama. Ale u tebe to vnímám, jako že nám chceš třeba něco ukázat nebo doporučit. Kdežto jiní přidají příspěvek jednou za měsíc a hned mě uhodí do obličeje "Ve spolupráci s.." a to mi pak přijde, že si nějaká bloggerka jen potřebuje splnit závazek co dala určité firmě.
    4) Těžké říct. Líbí se mi, že si opravdu vybíráš spolupráce s firmami, které tě něčím zaujmou a nebereš všechno. Nemůžu říct, že by se mi nějaká spolupráce nelíbila. Většinou mi u tebe každá přijde něčím zajímavá a dozvím se třeba o nějakém novém produktu.

    A abych to shrnula, tak co se tebe a reklamy celkově týče, tak si myslím, že to děláš dobře! :) <3

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tohle se tak hezky čte, uplně mě to hřeje. Děkuju mockrát! ♥

      Vymazat
  6. Ahoj Domco,

    tenhle clanek si zaslouzi komentar. Ctu te pravidelne, bavis me, ale vetsinou nekomentuji. I kdyz mi je tedy jasne, jak je zpetna vazba dulezita.

    1,Za me spolupraci/reklamu stoprocentne oznacovat. Je to uprimne. Jak nekdo zminil, spousta "celebrit" to nedela, ale z obsahu je naprosto jasne, ze prispevek je reklamni. A ja z toho mam akorat pocit, ze z nas vlastne chteji delat blbce...

    2, Jak u koho...

    3,Tvuj blog je super vybalancovany. Vubec nemam pocit, ze by komercni clanky prevladaly.

    4, No, tak treba, kdyz byli Colours of Ostrava... a vsichni blogeri nabehli do stanku H&M, to uz mi prislo trosku moc. V podstate to vypadalo, jako by se tam sesla cela republika. To same asi s KFF a Nespressem. Vsichni do Varu! A take hodinky D. Wellington... prijde mi, ze je nosi kazdy. Ted jsem videla nejake hodinky u Shopaholic Nikol, byly jine a me prisly naprosto uzasne, snad uz jen proto, ze je to neco jineho :D Ale urcite se rada necham inspirovat treba kavarnama (ne, ze bych do nich chodila, jelikoz neziju v Cesku) nebo oblecenim ( nabehla jsem treba do Lindexu pro "tvuj" overal - a nemeli mou velikost, ach jo)...

    Takze dekuji za clanek!
    Gabina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já moc děkuju tobě, že si věnovala čas i tomu komentáři, vážím si toho a jsem ráda za tvoje připomínky. ♥

      Vymazat
  7. 1) Jsem 100% pro, pokud je to reklama, chci to vědět. Naopak, pokud na to přijdu (obvykle je to do očí bijící), vadí mi to a řadu blogerů jsem vyškrtla

    2) Jak u koho..., přestala jsem sledovat řady blogů, které jsou jen o reklamě, článek 1x do měsíce a reklama, to pro mě opravdu nemá přidanou hodnotu

    3) Viz.bod 2...u tebe ten pocit nemám, píšeš i osobní články, ze života, střihy, jen tak a do toho články s reklamou, s tím problém nemám. Polovinu tvých kolegyň z Elite jsem už přestala sledovat, protože je to bohužel přesně to, co píšu výše. Nemám pocit, že to dělají, protože je to baví (což byl asi původní cíl při založení blogu)

    4) Baví mě u tebe jídlo, nebaví (asi jako u všech) Cointreau, Garnier, Instax..., prostě ty hromadný, davový kampaně

    Obecně se nepovažuji za někoho, kdo reklamě podléhá, nevadí mi, ani mě neodrazuje. Nicméně blogy jsem začala číst právě proto, že mi přišly osobní, bavil mě styl toho člověka, inspiroval mě..., jinak jsem mohla zůstal u módních časopisů :-) Teď bohužel mám takový pocit, že je to už opět a jen reklama, málokdo na mě působí upřímně a je toho na IG přehlšel.
    Snad jsem tě moc nezahltila, tohle téma mi přijde zajímavé a důležité, myslím, že i fajn feedback pro vás blogery a i firmy, které přes influencery propagují své výrobky. Protože proboha, jak někdo může propůjčit svou značku k tomu, aby ho propagovala třeba taková 50 000Kč pokuta :-))))
    Takže díky za článek a fajn víkend!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Baru, rozhodně si mě nezahltila, protože přesně jak říkáš - je to fajn feedback pro všechny zúčastněný strany. :) Moc děkuju a krásný víkend i Tobě.

      Vymazat
  8. 1) Určitě označovat. Je to snazší. Tragické jsou třeba reklamy Taťány Kuchařové, ta nic neoznačuje, ale na každé druhé fotce je tak vytelená například s HP počítačem, že je to k nevíře. A vrcholem byl vánoční příspěvěk, kde u fotky se stromkem napsala coca-cola je pro mě symbol Vánoc. Reklama samozřejmě neoznačená. Tuším, že teď už tu fotku i smazala, protože dostala, řekla bych, zaslouženou čočku, že jestli je pro ní cola symbol Vánoce, tak to teda potěš.
    2) U některých ano, např. u Veronikad vím, že opravdu dlouhodobě používá foreo, takže u ní přišlo jasné, že se připojí, ale když najedno dvacet holek mělo v puse ten jejich nový kartáček na zuby, tak to bylo fakt směšné. Stejně nevhodné mi u tuším ejvi přišlo hodně cestuji a vždycky tak ráda stavím na benzině. Jako to fakt ne.
    3) Celkem dost. Už ho neberu moc jako osobní blog, ale profesionální/reklamní.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju za zpětnou vazbu. Celebrity v tom moc chodit neuměj, sázej to tam uplně nepromyšleně a pak jsou překvapený,když se do nich někdo pustí. Ale snad je jen otázka času, než v tomhle směru taky profesionalizujou. S těma různejma spoluprácema chápu no, něco prostě blogerce sedí a něco je jak pěst na oko, záleží, jak si to každá znás umí vybalancovat a co nám za to stojí a co už tolik ne.

      K vnímání mojí komerčnosti - beru, i když s trochu smutným výrazem. Na blog se snažím pouštět o dost míň reklamy než na Instagram a pořád píšu i spoustu osobních článků. Ale ano, občas se objeví i něco reklamního, takže se jedná "o profesionální blog", určitě ale ne o reklamní blog, kterej by nebyl o ničem jiným. Ale tak si to snad ani nemyslela, doufám :)

      Vymazat
  9. Domi, ty jsi snad jediná blogerka, který občas hodim nějaký koment.
    1) Určitě označovat. Souhlasim s tim, že poslední dobou se hlavně na IG rozth pytel s herečkama/zpěvačkama/modelkama, který maj evidetně reklamní posty a tvářej se, že nic.
    2) Jak kdy...někdy mi přijde, že ani neni možný, že všechny blogerky nějakou věc chválej a nenajde se nikdo, kdo by k tomu napsal něco negativního. Ale třeba to jsou fakt zázračný věci :)
    3) Sleduju hodně holek z EB, takže mi většinou přijde, že ve stejnou dobu všechny píšou o tom stejnym a dávaj na IG hodně stějný obsah. Občas mi to ve feedu trochu leze na nervy, ale zas se pak dobře dá porovnávat, kdo k tomu jak přistupuje a u koho se mi fotky/články na daný téma/produkt líbí víc.
    4) Tohle upřímně moc neřešim. Asi to je i tim, že ve stejnou dobu to na mě kouká z x blogů a x IG profilů, takže si ty fotky projedu a zas tak moc to neřešim. Maximálně to porvonám s jinou blogerkou. Spíš se těšim na něco osobnějšího, to mě stejně baví ze všeho nejvíc.
    Jinka skvělý článek, hrozně se mi líbí, jak jsi se za tu dobu posunula :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ♥ Toho si moc vážím.

      Ad 2 - No takhle, ono je normální, že blogeři doporučujou věci, co jim vyhovujou, Instagram je hlavně o pozitivnu, takže když mi něco nevyhovuje, nemám důvod to veřejně hlásit, protože někomu jinýmu to vyhovovat může. Ani tak teda nejde o zázračnost, spíš si prostě vybíráme dobrý věci. Ono by bylo zbytečný, kdyby si firmy platily reklamu u blogerů na něco, co je šunt, protože by se na to rychle přišlo a byly by to zbytečně investovaný peníze.
      Ad 3 - To naprosto chápu a taky s tím občas bojuju. Na druhou stranu je to prostě tak, že těch blogů, kde jsou firmy ochotní za spolupráci platit, není nekonečno a ten výběr je omezenej. A pro nás by bylo škoda odmítat produkty, který máme všechny rády jen proto, že o tom nechcem psát všechny. Jinej případ je potom třeba Foreo, který bylo opravdu nesmyslně plošný a štvalo to uplně každýho.

      Každopádně moc díky za hodnocení i za pochvalu!

      Vymazat
  10. 1)Přiznat, že jde o zaplacenou (ať už penězi nebo barterem) reklamu, je fér. Takže označovat určitě ano.
    2) Beru reklamu na blozích (ostatně jako všechnu reklamu) s rezervou. V placených reklamních článcích se málokdy člověk dozví o negativních zkušenostech. Jak jsi tu někde v reakci psala, zadavatelé nestojí o to, platit si negativní reklamu. Takže je mi jasné, že ti nespokojení buď nenapíší nic nebo max. něco neutrálního.
    3) Tvůj blog se mi komerční zdá dost, ale je to i tím, že mám špatnou refernční skupinu - většina blogů, které sleduji, je o něčem jiném a píší je lidé jiné věkové kategorie. Tvůj blog je pro mne takové "okénko" jinam - do světa, který je blíž světu mého syna než tomu mému. Díky tomu naopak nemmám problém s kampaněmi,co jsou všude - obvykle mne zcela minou :-). Ono i na tvém blogu většinu reklamních článků čtu jen letmo (ona většina těch kampaní taky má úplně jinou cílovku než jsem já ;-)).
    4)Viz výše - reklamní články čtu letmo, takže mi nezůstávají v hlavě (to asi není dobrá zpráva, co ;-)?).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, moc děkuju za zpětnou vazbu! :)
      K tomu poslednímu - ono to asi žádná špatná zpráva není, právě proto, že nejspíš nejsi ta cílovka, jak píšeš.

      Vymazat
  11. Omlouvam se za anonym- jmenuji se Petra Hrbackova a jsem z Olomouce. Moc dobre si pamatuju tvoje blogerske zacatky, cafe LaFee a JazzFresh jeste s tvym tehdejsim partnerem. To uz je ale cca 5 let. Usla si kus cesty a k tomu moc gratuluju. Velmi ocenuji to, ze konecne! nekdo priznal Cacao spolupraci. Ja to tam nesnasim. Prijde mi to tak obycejne a bez napadu, ze jedine co cenim je markeringovy tah prave na blogerky. Pak si male holky mysli ze na tohle mate penize. Kazdy den 300Kc jen za kafe a snidani. Nejlepsi je BeHa stylewith me ktera takovou spolupraci moc nepriznava a tvrdi kal cacao miluje. Kazdy miluje co ke zadarmo. Podle me by se hlavne kavarny meli propagovat sami a jinak. Ale to uz odbiham... Preji Ti v Praze jen uspechy. libi se mi ze porada delas i nekomercni obsah, a dikybohu ze uz si konecne udrzujes soukromi. Clanky jak jste se poznali a jak jsi zamilovana ... a pak oznamovani break upu a make upu ... proste dik ze uz jsi dospela. Ad reklamy- libila se mi spoluprace s vecma pro psy. To bylo nejvic cute!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Petro, teda - teď si mě uplně naladila na vlnu olomoucký nostalgie zmíněním těch kaváren. ♥ Je to pěkně dávno a taky jsem teda ráda, že jsem se vyvinula správným směrem. Přijde mi, že stále sdílím i hodně toho soukromí, jen už asi ne tak doslově a konkrétně, jako tomu bylo dřív.

      Ke Cacau, my to tam opravdu máme rády, pochybuju, že bys chtěla často chodit někam, kde ti nechutná a kde je ti nepříjemně, i kdybys to měla zadarmo. My na Cacau ceníme dobrou polohu, chutná nám jejich jídlo, pořádáme si tam i různý oslavy a prostě to tam máme rády. A chodily bychom tam i bez spolupráce a fotily bychom to i bez spolupráce, stejně jako to děláme ve spoustě jiných kaváren, kam taky pravidelně chodíme.

      A děkuju, za pochvalu i všechny ostatní připomínky.

      Vymazat
  12. 1) Určitě myslím, že by se reklama označovat měla. Když už by to nemělo mít žádný důvod, tak minimálně ten, že z hlediska upřímnosti a otevřenosti mi to přijde mnohem příjemnější pro všechny strany:)

    2) Reklamní příspěvky jsou upřímné jak u koho. Ale to je prostě o důvěře a otevřenosti. Některým blogerům/influencerům věřím, protože tvoří kvalitní a mnohdy svůj (originální, jedinečnej) obsah a některým nevěřím ani jejich vlastní nos (u slečen jsou to většinou pravý prsa, kterým nevěřím :D ). Je to o člověku.

    3) Tvůj blog mi zas tak komerční nepřijde. Maximálně tak půl na půl:) Jsi jedna z mála blogerek, co mám vážně ráda (a tohle je jeden z důvodů) :)

    4) Od tebe - i od ostatních se mi vždycky líbí kampaně od Olympusu. Přijde mi taková hezká, čistá, upřímná a neotravuje (alespoň ne mě). Je prospěšná pro nás všechny, protože vy dostanete (a učíte se ho používat) foťák, kterým vytváříte kvalitní obsah - na oplátku - navíc ho Olympusu propagujete a líbí se mi, že se můžete podívat do zahraničí na různá místa, kde je to zase inspirace pro nás čtenáře, kam se třeba vydat a tak podobně:)

    A určitě bych takových upřímných článků ocenila víc!:) Je vždycky fajn nahlédnout, jak to mezi tou úspěšnější blogerskou elitou funguje a jak se k tomu kdo staví:) http://of-goldbook.blogspot.com

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Míšo, mockrát děkuju za tvoje odpovědi. Mám radost z toho, jak to celý vnímáš a pokusím se tedy tyhle témata vytahovat častějc. ♥

      Vymazat
  13. Ahoj Domi, většinou na blog ani instagram komenty nepíšu, ale podle mě si ho za tento článek zasloužíš.
    1.Naprosto souhlasím s tím, aby spolupráce byly označovány. Přijde mi to fér vůči sledovatelům, jelikož oni jsou ti, díky kterým blogeři/instagrameři spolupráce mají. Kdyby je nikdo nesledoval, žádný spolupráce by nebyly.
    2.Věřím jak u koho. Sleduju takové, kterým věřím, ale i takové, kdy pouze na základě jejich doporučení bych si výrobek/službu nekoupila.
    3.-4. Rozhodně tě řadím k blogům, kde je té reklamy spíš míň, než víc... A upřímně říkám, že víc mě baví ty osobní příspěvky/články, ale to je myslím logické. Neznamená to ale, že si nepřečtu i ty ostatní. Tvůj blog/instagram mě v porovnání s jinýma přijde ještě fajn. Na reklamu jsem alergická např. u Báry Sedlákové, protože ta skoro jiné, než reklamní příspěvky nemá, to stejné Brixi. Podobně mi přijde třeba Dominika Pokludová, i když její instagram je "lidštější" než první zmiňované. Jak už psal někdo přede mnou, taky mi přijde otravné, že téměř všechny blogerky z EB mají stejné kampaně, tudíž stejné příspěvky jak co se týče produktů, tak i akcí. Svým způsobem to chápu, ale přišlo by mi rozumnější cílit vždycky na menší skupinu ze stejného "týmu". Co se týče kampaní, které mě hodně nebaví, tak je to Foreo, Wellington hodinky, NA-KD, Sephora a pak takové ty kampaně, které má úplně každá instagramerka - instax, lush, bioderma, benefit, garnier atd. a vždycky ve stories rozbaluje naprosto totožné balíčky.
    Jako poslední bod bych chtěla říct, že jsem za tebe hrozně ráda, jakým směrem se konečně ubíráš. Sleduju tě už od dob tvých studií v Olomouci a musím říct, že je tam super progres. Což je vzhledem k věku samozřejmě logické, ale není to pravidlem. Jsi jeden z mála blogů, na kterých si nový článek vždycky ráda přečtu.
    PS: cením to,že jsi přiznala to Cacao. Spousta insta/blogerek tam chodí zadarmo jíst, ale nikdy to nepřizná. Což moc nechápu. Nemyslím, že to ubírá na kvalitě. Já si naopak cením, když to někdo řekne.
    Měj se hezky, Bětka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bětko, moc děkuju za ty pochvaly, vážím si toho, strašně moc. ♥ Souhlasím, že může být spíš na škodu, když máme v EB kampaně rozhozené mezi celej tým, na druhou stranu - jak tady už někdo psal - aspoň je pak vidět, jak si s tím každý poradíme trošku jinak a mě třeba vždycky baví sledovat, jak si holky poradily se stejným zadáním.

      Vymazat
  14. 1) Určitě jsem pro označování reklamy. Je to fér a jsem ráda, že se upřímnost stále posouvá.
    2) Asi jak u koho. Myslím, že člověk si sám podle svého dokáže vyfiltrovat čemu chce či nechce věřit a koho sledovat.
    3) Vnímám ho tak akorát :).
    4) Vždy se mi líbily kampaně od Pandory, měly trochu jiný přesah. A protože jsem psí člověk, tak určitě Dogsie. Jinak, jak již bylo řečeno několikrát...když se kampaně opakují na spoustě blogů, je to trochu moc. Na druhou stranu nikdo nás nenutí, abychom to všechno sledovali.

    Ještě obecně...Tvůj blog téměř jako jediný sleduji pravidelně. Určitě ne kvůli reklamám, ale kvůli tomu, jak působíš a jaká jsi. Píšeš hezky, mám krásné fotky a celé to dává harmonický celek. Co bych jen ráda dodala k tématu spoluprací je to, že často mě věc vychvalovaná na nějakém blogu zaujala. Akorát jsem pak vyvalila oči při zjištění ceny produktu. A bylo mi to třeba i líto. Nevím, jak při vybírání produktů blogerky hledí i na tu cenovou stránku - zda je to pro čtenáře vůbec doporučení, které mohou využít...

    Měj krásné dny, Aneta

    OdpovědětVymazat

Děkuju moc za všechny komentáře ❤