POZNATKY A PRVNÍ VÝSLEDKY MAKROKOUČINGU



Už před nějakou dobou jsem avizovala, že KO-NEČ-NĚ najedu na nějakej režim, aby to do léta nějak  vypadalo. A pokud mě sledujete už delší dobu, respektive třeba poslední rok a půl, víte i to, že jsem za tu dobu zkusila spoustu různých směrů. Od stravování typu paleo, přes počítání maker (který jsem si nechala stanovit online tabulkama, ehm ehm) až po striktní stravování podle redukčního jídelníčku od trenéra, kterej obsahoval jen pár potravin a navíc každej tejden jeden den půst. Všechno bylo špatně - nebo takhle, možná ne tak docela, spíš já jsem si z toho vzala to špatný a prostě to špatně dělala. Na paleu bych třeba i byla ráda, jenže já miluju pečivo a ovesný vločky. Oželela bych veškerou rejži, těstoviny a další klasický přílohy, ale nemít avotoast a ovesnou kaši? To ne. To fakt ne. Tentokrát jsem to teda chtěla vzít za jinej konec a vzít si na pomoc někoho, kdo mi bude umět zodpovědět moje dotazy a vysvětlení nebude znít "protože to říkám a protože to tak lidem funguje". Že ten člověk, kterýho potřebuju, je zrovna Blanka, mi definitivně docvaklo v momentě, kdy jsem četla TENHLE její článek.

Blanka jede už sakra dlouho na IIFYM režimu (if it fits your macros = jestli ti to sedí do maker) a věnuje se makrokoučingu jako takovýmu a přesně do toho jsem vstoupila i já. Domluvili jsme se na 12ti týdenním plánu, kdy mi každý týden nastaví do tabulky počty mých makroživin (bílkoviny, sacharidy a tuky) a já v týdnu vyplňuju svý výkyvy na váze, co jsem jakej den cvičila a každou neděli se navíc fotím a měřím, abychom viděly, jestli aktuální hodnoty fungujou a centrimetry mizej. A víte co? Fakt mizej! Jen tak pro představu, když jsem si makra spočítala tenkrát sama, podle nějakýho osvědčenýho návodu, byla jsem jen něco málo nad 1500kcal. S Blankou jsem začínala okolo 1900kcal a nyní jsme dokonce přes 2100kcal, protože můj metabolismus tyhle hodnoty pořád zvládá na takový úrovni, že hubne. A věřte mi, že to je naproste skvělej pocit.



A proč tady je zase ten chleba s avokádem? Protože jednou z hlavních věcí, co na tomhle směru miluju je to, že je to pro mě trvale udržitelný a že si nemusím odpouštět věci co miluju jen proto, že jsem "v dietě" a v té se přece nejí chleba. Nebo hodně sacharidů. Nebo hodně ořechovýho másla. Jím všechno. Respektive - skoro. Do aplikace My Fitness Pal, ve který si makra trackuju, se dá totiž zadat téměř cokoliv a protože jsem se samozřejmě bála hned od začátku odhadovat porce venku od oka, poprosila jsem Blanku, aby mě naučila jak na to a odhadla mi ty gramy radši sama, protože v tom už má cvik. Mám dojem, že jsem se do toho dostala docela rychle, protože jsem v programu 3 týdny, venku jím pořád stejně často a jediný, co se změnilo, je to, že trochu víc přemýšlím nad tím, co si vlastně objednávám a jestli to stojí za to. Protože do těch maker se to večer musí vejít akorát, že jo. Takže když mám žravou přes den a tláskám, tak mám večer hlad a to mě nebaví. Takže se snažím si to vždycky zhruba rozvrhnout, abych večer měla normální porci (nebo třeba dvě :D).



Změnilo se rozhodně množství vypitýho kafe. To má totiž kalorií docela dost a je to docela dost zbytečný, to radši sním víc jídla, že jo. Hned za začátku jsem teda přesla z lattéček na cappuccina a už to není tak, že bych si během dopolední práce na notebooku v kavárně dala ty kafe tři - dám si jen jedno a pak už čaj. To je asi tak jediná věc, ve který se lehce omezuju.









Předchozí fotky vám měli ukázat, jaký typy jídla venku jím a ty následující jsou ukázka toho, co si vařím sama. Něco jsou klasiky, který už jste tady vídali v průběhu času a něco jsou zase nový recepty. Do vaření jsem se totiž dost opřela, baví mě to a užívám si, že nejím jen maso s brokolicí a rýží, protože to mě naopak nebaví vůbec.



Smoothie bowl jen z mraženýho lesního ovoce, konopnýho proteinu a vanilkového Nemléka. 



Banánovej lívanec - jeden velkej, protože ty malý se mi ráno nechce dělat :D - z banánu, vajíček a vloček s jahodama a tím nejdokonalejším ořechovým máslem (arašídový se slaným karamelem!).



Tady třeba snídaně do práce - žitnej chleba s tvarohem a ředkvičkama, k tomu okurka a proscciuto crudo.



Do kina místo popcornu maliny a borůvky. ♥



Svačinka do práce - fazolové brownie, opět s mášlíčkem a jahodama.



Dýňový koláč, na kterej byl recept v jednom z minulých článků a byl totální bomba.





A mamky muffiny, o kterých prohlásila, že jsou nejlepší na světě, což jsem jí nevěřila jen do tý doby, než jsem ještě teplej ochutnala. Opravdu jsem lepší nejedla. Mamka byla navíc tak hodná, že mi všechny ingredience poctivě zvážila a nedělala to od oka, takže jsem si je mohla krásně započítat. Trošku jsem se toho jídla doma bála, protože během minulý snahy o IIFYM jsem tím doma všechny štvala, haha. No a recept vám na ně hodím na instagram, nebojte!



No a aby to nebylo jen a pouze o stravovacím režimu, na závěr ještě stručně zmíním i tu pohybovou stránku, protože tu bych vynechávat nemohla. Mám ráda svaly, to vy víte a fitko mě prostě baví. Teď ještě o to víc, protože jsem se zapojila i do NHD (NaHolkyDobrý) výzvy, kterou Blanka vede a která obsahuje i tréninkovej plán,  ke kterýmu nepotřebuju v podstatě žádný stroje, ale jen osu a činky. Jsou to teda zas uplně jiný tréninky, než na který bylo moje tělo zvyklý, takže jsem po každým uplně vyřízená, spocená a když jsem si k těmhle 4 tréninkům týdně přidala ještě kruháč v našem bohnickým Fit2b, bolí mě uplně celý tělo. Ale baví mě to strašně.

Ještě by vás asi zajímalo, jestli mám za ty tři týdny nějaký výsledky, když o tom tak básním, co? Mám. 2 kila dole a třeba přes boky, zadek i pas mám už -3cm, což vítám s radostí, protože to znamená volnější kalhoty a hlavně to, že jsem na správný cestě, kterou si navíc užívám. 

No a kdyby vás k tomu zajímalo něco dalšího, pište dotazy do komentářů nebo kontaktujte rovnou Blanku, pokud byste o makrokoučing měli zájem. Já budu svojí cestu samozřejmě i nadále dokumentovat, takže to nic nepřijdete a já mám aspoň další motivaci vytrvat.

21 komentářů:

  1. To zni vazne skvele. Ja teda nemusim hubnout, spis naopak, ale tahle forma hubnuti mi prijde super, konecne zadna dieta!!! Teoreticky si vlastne muzes jist co chces, coz je vazne super. Jsem za tebe moc rada, ze si dosahla za tak kratkou dobu takovych vysledku, moc ti to preju a tesim se na pokracovani. <3
    Sandra / http://shineoffashion.com

    OdpovědětVymazat
  2. Gratuluji k výsledkům :) Blanka je prostě skvělá a určitě ví, co dělá :)

    OdpovědětVymazat
  3. Zní to super až pohádkově! Mě by zajímalo, jak si počítáš jídla v restauracích. Protože doma si to prostě zvážíš, ale venku mi to vždycky přišlo neodhadnutelný... :), super článek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dávám si jídla z co nejmíň ingrediencí, jejichž váhu dokážu odhadnout proto, že je sama využívám a mám zhruba v oku kolik vážej. Plus u některých jídel je uvedená gramáž :)
      Samozřejmě to ale není uplně přesný, což mi ale nevadí, protože radši budu mít pomalejší progres, než abych si odepřela to jídlo venku :D a když vidím, že i tak to funguje, tak je to ideál :)

      Vymazat
  4. Mě by zajímalo, co jíš tedy místo tý brokolice s masem. Vidím tu samý sladkosti kromě jednoho slaného chleba, ale žádné teplé uvařené jídlo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To má hned dva důvody. První je ten, že když si dělám třeba jen maso s bramborama nebi proteinový těstoviny, není to absolutně fotogenický, takže to nefotím :D. Druhej je ten, že nejím pravidelně klasický obědy, ale klidně si jako oběd dám míchaný vajíčka nebo avotoast a k večeři třeba ovesnou kaši, řeckej jogurt nebo nějakej proteinovej koláč, podle toho, jak mi zbydou makra.

      Vymazat
  5. Ja sem taky presne pro to obedove inspo, jak psala slecna prede mnou. :) Vsude na strankach fitness holek sem nejcastejc zaregistrovala sladke. Na to ja moc nejsem, ale na zdrave obedy bych ocenila. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak jsem napsala výše, já nerada fotím to, co není na pohled hezký a to ty klasický obědy prostě nejsou, neumím to moc aranžovat :D Ale zkusím se na to zaměřit a dát dohromady i nějaký takový tipy. Případně přítel teď bude na blogu dělat rubriku se zajímavými zdravými recepty, tak je budu sdílet :)

      Vymazat
  6. Ahoj Domčo, předem bych chtěla pochválot super článek, taky jsem si prošla spoustou až (řekla bych) extrémních diet a chtěla jsem se tě zeptat, podle čeho máš vypočítaný to množství kcal za den? A zajímalo by mě, jestli když chci zhubnout a mám dostatek pohybu, tak jestli je potřeba vejít se pod ten denní příjem. Pro upřesnění na internetu mi to ukázalo doporučený příjem 1700kcal a já přijímám většinou do 1400. Děkuji za odpověď. Ps - vypadáš super! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty bláho, já tomu nějak extra nerozumím, ale pokud nejsi trpaslík, tak je to brutálně málo a seš sotva na bazálu. Takže to je určitě špatně :(. Mně to počítala Blanka, protože s tím má zkušenost a postupně mi to každý týden ještě upravuje, takže jsem jí to plně svěřila, nevím teda, jak se to přesně dělá, ale vím, že to nestojí moc a rozhodně se to vyplatí. :)

      Vymazat
  7. Co si myslis o nastaveni maker, ktere ti primo vypocita myfitnesspal, kdyz zadas, kolik chces hubnout atd ?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Že je to strašně podhodnocený, co se týče výše kalorií. Já mám třeba momentálně takovej příjem, jakej příteli vyšel jako doporučenej právě z aplikace, což je samozřejmě nesmysl, jako 90kg chlap se spostou svalový hmoty musí jíst mnohem víc než já v redukčním období. A sama jsem v článku psala, o kolik se lišej moje hodnoty od Blanky a ty, který jsem si vypočítávala dřív sama :)

      Vymazat
  8. ja si osobne myslim, ze ked uz chce clovek nejaku zmenu, tak ta zmena ktoru nasadi mu ma vydrzat v podstate na cely zivot s miernymi vykyvmi 2-3 kg hore dole z vahy na ktoru sa chce primarne dostat, telo kym si zvykne na zmenu stravy a pravidelne cvicenie trva minimalne rok ...preto ak clovek je co chce a cvici pravidelne tak jasne ze to udrziava, pokial vsak vypadne z cvicenia a stale je co chce tak sa kila lepia pomaly ale isto spat-jojo efekt .. ja osobne som uz pred 2 mesiacmi spravila uplnu zmenu jedalnicka a nie je to dieta ked vynechavam pecivo a sladke ( samozrejme ze nie uplne, raz za cas si dam) ale moja osobna zmena jedla ktorej sa chcem drzat vlastne uz cely zivot, som studentka mediciny a ziskavanim vedomosti o roznych chorobach a ich etiologii si clovek viackrat zvazi ako si svoju stravu vyberie :) samozrejme kazdemu vyhovuje nieco ine, potrebne je zacat, mat pevnu volu obcas zhresit ale neprestavat makat na sebe! ved sme mlade baby tak kedy ked nie teraz :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To rozhodně, uplně s tebou souhlasím a kolikrát si sama nadávám, že jsem nešla studovat něco podobnýho, protože mě hrozně zajímá, jak to v těle vlastně všechno funguje :D

      Vymazat
  9. Domčo, prozradíš prosím, jaký máš bazální metabolismus?

    OdpovědětVymazat
  10. Domco, zverejnis vysledky toho sveho pruzkumu do diplomky? Byva dobrym zvykem pak tem, kdo dotazniky vyplnovali, poskytnout vyhodnoceni. A taky urcite spoustu lidi zajima, jak to vyslo.

    P. S. Krome jineho "fotky melY".

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zveřejním, budu na to mít asi hned celou sérii článků :)

      Vymazat
  11. Prenádherné fotky a skvelo napísaný článok! Obdiv mladšej máš :)
    Kristin

    OdpovědětVymazat
  12. Domčo ty si chtěla jít studovat něco podobnýho? Haha :D Možná by bývalo stačilo, kdyby si dávala na biologii a chemii pozor :D....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To se jako vtip moc nevyvedlo :) v chemii jsem na gymplu patřila mezi ty nejlepší a anatomii jsem měla celý bakalářský studium psychologie. O tom, jak se ale v těle zpracovávaj jednotlivý makroživiny z hlediska toho, co se pak děje s tělem a jak správnou skladbou jídelníčku dosáhnout vysněných změn, toho fakt moc nepadlo :)

      Vymazat
  13. Tak to je skvělá "dieta", když můžeš jíst cokoli chceš, jen si musíš dávat pozor kolik :) takhle hubnout by měl každý :)) všechna ta jídla vypadají totiž dokonale <3 :D

    OdpovědětVymazat

Děkuju moc za všechny komentáře ❤